Loading...

Tuesday, 6 December 2011

alhamdulillah..akhirnya abis jugak spm...

sekian lama membaca buku jew...dapat jugak la rehat..nak tunggu result lagi..hmm..harap keputusan baik lar...

Sunday, 4 December 2011

aku,kawan dan dot dot dot........

cerita pendek dari saya..
AKU, KAWAN DAN DOT DOT DOT....

BABAK PERTAMA
Aku student baru kat sini, nama aku TIZ, sewaktu di tingkatan 4 pertama kali menjejak kaki di sini, perasaan gementar sentiasa berdetak dijantungku....biasalah inikan first time aku disini.
Aku dan ibuku terus ke pejabat berjumpa dengan kakitangan sekolah untuk menguruskan kemasukan aku ke sekolah baruku.....oh lama jugak aku menunggu ...aku berada disitu pada jam 8 pagi dan sekarang jam sudah menuju 9 pagi.aku rasakan sejam aku menunggu di situ...tapi,aku sabar je nak buat cam manakan.Akhirnya cikgu menyuruh aku mengikutinya ke kelas ... First time aku jumpa cikgu tu Ooooo..takut jugak..garang betul muka cikgu tu..hem..hem...perasaan sewaktu tu rasa macam berdegup jantung aku... selangkah demi selangkah aku naik tangga semakin berdegup jantungku....Akhirnya aku sampai ke kelasku ...muka rakan kelas ku seperti sombong sekali tetapi sebenarnya tidak..mereka sebenarnya seorang yang baik,peramah dan rajin sekali...oh lega rasanya sebab mereka baik dan boleh menerima aku di situ......................................................................
                     BABAK DUA
Hari ini ialah hari ke dua aku disekolah ,aku seronok sebab rakan-rakanku sedia membantu ..loceng berbunyi tanda waktu rehat tapi....aku tak nak rehat sebab aku nak pergi ke perpustakaaan sewaktu di perpustakaan tiba-tiba......aku bertemu dengan seorang budak lelaki ni tapi tak tahu kenapa aku teringin melihat wajahnya ...wajahnya membuat aku tersenyum sendiri kerana dia lah lelaki pertama yang aku jumpa di sekolah ni .tak sangka pulak dia yang selalu membuat aku tersenyum dan teringin melihat wajahnya tiap-tiap hari ohh tidak......tapi sejak dari tu aku sering sekali terserempak dengannya terutamaanya di perpustakaan .Aku suka tengok die tapi aku tak sangka pula yang kawan aku mengenalinya ,aku tahu nama die pun dari kawan aku barulah aku tahu namanya IMAN dia juga seusia denganku......  
BABAK TIGA
Sejak hari tu namanya telah terpahat diingatanku ...oh.....romantiknya..geli juga aku ....ha..ha....(GELAK MANJA) pejam celik,pejam celik dah dekat semoga aku di sini ....Aku paling rapat dengan ANJA dan ARA sebab mereka sekelas dengan aku . Anja memperkenalkan aku dengan ILLA dan IZZA meraka rakan baik Anja dan Ara. Sekarang aku dan tergolong sebagai kawan baik mereka...
Mereka baik,aku suka berkawan dengan mereka .. ..dieorang selalu membuat aku tersenyum dan mereka seorang yang periang macam aku..hu..hu....hari tu aku balik dari sekolah aku terjumpa dengan budak lelaki yang jahat...ada ke patut dia buli budak bawah dia..geram aku dibuatnya rasa macam nak baling je kasut kat dia...sejak itu aku anggap die jahat.
BABAK EMPAT
Selepas beberpa hari sekolah, sekolah telah mengadakan satu aktiviti iaitu explorace ..sewaktu aku budak-budak buat aktiviti tiba-tiba siapa entah yang baling ais batu kat aku ..tak sangka pula budak jahat tu yang baling ..dasar kaki buli,berlagak bagus menyampah aku tengok ...selepas kejadiaan tu aku dapt tahu nama budak jahat tu ..nama dia ASH ...tak sangka pulak nama macam pelakon tapi peragai macam setan..Sudah dekat dua bulan aku di sekolah ni ..cikgu telah menganjurkan satu kem ..pada mulanya aku malas nak pergi tapi disebabkan nakkan pengalaman malah kawan-kawan ajak pergi kenalah pergi ...waktu di kem , aku terserempak lagi dengan budak yang selalu aku jumpa kat perpusatakaan tu sapa lagi Iman la! terkejut giler aku dibuatnya !!!!!!sewaktu kat kem ada perkara yang happy tapi ada juga yang buat aku menyampah dan membosankan juga ada hu.... macam nak balik je biasa la..first time...orang yang buat aku bosan orang tu la ,,apa dia fikir kiteorang ni apa nak perli-perli pula dasr orang tua gatal...perkara yang paling menyampah pula ada pula perempuan ni mengedik-gedik saja je duduk rapat-rapat dengan Iman ..geram betul tapi nak buat macam mana .Iman pun sama dua kali lima je.
BABAK LIMA
Tut..tut sekolah dah tamat ..boring juga waktu cuti ...ye..ye..sekolah dah nak bermula hu..hu...happy giler ..biasa la nak tingkatan 5..tak lama dah nak spm katakan . sekarang aku di tingkatan lima ..masuk je orang yang pertama aku jumpa mesti la member aku Anja,Ara,Izza dan Illa. rindu kat dieorang maklum la cuti lama bosan duduk rumah je.beberapa minit kemudian opps secara tak sengaja aku terserempak dengan Iman!!!!!. opps adalah gelaran aku untuk Iman ..apa lagi tersenyum lebar la aku.Beberapa minggu aku bersekolah aku sudah mula bertugas di perpustakaan ..menyampah betul dengan ketua aku tu ..eeee...dia serius sangat tapi okey la tu...kenapa dieorang suka sangat ejek aku dengan die ..tunggu jap ye hanya opps dihati..ha..ha...(GELAK MANJA) tapikan ,aku suka la kalau Anja dengan kawan Iman iaitu IJAM tu sesuai sangat sama-sama comel dan sama-sama kecik ..opps jangan bagi tahu kat Anja tau nanti dia marah pula..he..he...tapi Anja ramai peminat..semua peminat dia cute-cute.Aku selalu menceritakan masalah aku kat Anja begitu juga Anja .
BABAK ENAM 
Ini lain pula dengan Ara ..die ramai peminat kat sekolah terutamanya WIE WIE..oh...dia bukan orang cina tau..die orang melayu juga.waktu latihan Wie wie tersenyum pada Ara ..apa la Wie wie ni terus terang je la nak malu-malu pulak...itu kisah Ara. nie Izza pulak ala kalau dah sama-sama suka cakap je la Izza nagn ARIL ni cocok sekali bagai pinang dibelah dua apa lagi terus terang je la ..ini kisah Illa pula ..die sesuai sangat dengan MIE MIE..dia jugak orang melayu tau..jangan salah anggap pulak..tapi kenapa la Mie mie ni sombong sangat ,tapi aku tetap nak satukan mereka..aku berharap sangat dieorang berbaik semula. ha.. sekarang aku ada adik angkat nama dia EPUL..dia pengawas sekolah tapi kami jarang bercakap sebab malu dan buzy la ...lagi pun hari-hari kiteowang boleh jumpa ..rumah Epul berdekatan dengan rumah aku..mula-mula dulu aku takut dengan cikgu JDS sebab orang selau cite yang cikgu ni garang tapi sekarang aku tak takut sangat ada lah sikit ..kalau dia tahu aku tulis cite ni mampus aku .
BABAK AKHIR
Ohh..ngantuk nya okey la sampai disini je ..tapi aku takkan pernah menyerah dalam apa jua rintangan  dan  untuk kawan-kawan jangan tunggu lama-lama nanti lama-lama korang yang dikebas orang ..hati-hati tau lelaki-lelaki semua...dengar la pantun ni
''menjeling-menjeling ku tertendang
nyaris nyaris nak masuk kolam
terkenang-terkenang padamu seorang 
daku ucapkan selamat malam...''


karya ini dipetik dari ILHA..

sekian.....   

Friday, 2 December 2011

persediaan awal sebelum spm

1.menyediakan alat-alat tulis dengan selengkapnya
2.membuat latihan dan membaca nota terlebih dahulu.
3.berdoa dan meminta keampunan dari Allah.
4.meminta ampun dari ibubapa,guru dan kawan-kawan.